A koronavírus terjedése és az azzal kapcsolatos intézkedések nem csupán a testi, hanem a lelki egészségünket is veszélyeztetik. A biztonságérzetünk instabillá válása a közérzetünket és a mindennapjainkat nagyban befolyásolhatja, az aggasztó hírek miatt pedig könnyen pánikba eshetünk.  Mit tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljük a depressziót és a pánikot, miközben próbáljuk a mindennapi feladatainkat maradéktalanul ellátni a családunk körében és a munkahelyünkön egyaránt.

A koronavírus hazánkban való megjelenését követően sok háztartásban eluralkodtak a pánik jelei: az emberek megrohamozták a boltokat, elfogytak a kézfertőtlenítők, a baktériumölő tisztítószerek és kendők, vagy a szájmaszkok. A kiszámíthatatlanságtól és az ismeretlentől való félelem szinte tapinthatóvá vált mindenhol. A vásárlási láz mellett a járványra, gyakran szorongással, álmatlansággal, rémálmokkal, de étvágytalansággal vagy akár falási rohamokkal is reagálunk.

Természetes reakciónak tekinthető az állandó feszültség érzése és a gyakori dühkitörések, a negatív gondolatok sokasodása, a szomorúság és lehangoltság érzete is. Kiváltképp fontos megfelelő figyelmet fordítanunk a lelki egészségünk megőrzésére és figyelni az intő jelekre ezekben az időkben.

A pozitív élmények megélésének pozitív hatásai

Az adott keretek között próbáljunk meg a pozitív élmények gyűjtésére összpontosítani a búslakodás helyett! Attól, hogy nem találkozhatunk személyesen a családtagjainkkal vagy barátainkkal, nem feltétlenül kell lemondanunk a társaságukról. A társas támogatás kiváltképp fontos a mentális egészségünk megőrzése érdekében, ezért beszéljünk szeretteinkkel gyakran, telefonon, chaten, skypeon, vagy bármilyen felületen, ami rendelkezésünkre áll. A kultúrát és a sportokat sem kell száműzni a mindennapjainkból, csupán valamilyen módon meg kell reformálnunk a bevett szokásainkat. Ha tehetjük, tornázzunk otthon, próbáljunk ki a kereteinkhez megfelelően passzoló gyakorlatokat, nézzünk online előadásokat, vagy koncertközvetítéseket. A WHO ajánlása alapján, ha tehetjük, próbáljunk meg elegendő időt tölteni a szabad levegőn is, természetesen kerülve a másokkal történő érintkezést, ezzel csökkentve a fertőzés esélyének kockázatát.

Ügyeljünk a kontroll megőrzésére!

Az egyik legnyomasztóbb szegmense a jelenlegi helyzetnek a bizonytalanság érzete és az, hogy az események irányításába nincs módunk beleszólni. A legtöbb krízishelyzettel ellentétben jelenleg nem látjuk a stresszhelyzet végét. Ettől függetlenül a hétköznapjaink felett visszaszerezhetjük az irányítást egy kis odafigyeléssel, ezzel csökkentve a tehetetlenség-és a szorongásérzetet. Próbáljunk meg nem elzárkózni, tartsuk a kapcsolatot szeretteinkkel és ügyeljünk a higiéniai és társas érintkezésre vonatkozó szabályok betartására is, ezzel segítve a lelki egészségünk megőrzését. A szorongás és a pánik leküzdésére az egyik legjobb mód, ha képesek vagyunk önfegyelmet gyakorolni a munkán kívül az otthoni életünk során is.

Csak hiteles forrásból informálódjunk!

Nem lehet elégszer hangsúlyozni az álhírek negatív hatásait a lelki egészségünk megőrzésével kapcsolatban. A jól informáltság és a naprakészség fontos, de mindig ügyeljünk rá, hogy milyen forrásból tájékozódunk! A pánik érzését fokozhatja, ha állandó jelleggel a híreken csüngünk és percről percre követjük a megbetegedések és áldozatok számát. Érdemes korlátozni a hírfogyasztásra szánt időt és az ezzel kapcsolatos negatív gondolatok számát is.

Bár néha úgy tűnhet, hogy a jelenlegi helyzet soha nem fog elmúlni, emlékeztessük magunkat, hogy ez csupán átmeneti állapot, hiába nem látjuk a végét. Ezt észben tartva könnyebben le tudjuk küzdeni a feltörő szorongást és negatív érzéseket.