Köztudott, hogy rendkívül fontos a pihentető alvás. A minőségi alvást rengeteg tényező képes befolyásolni, akár a családon belüli vagy párkapcsolati problémák, különböző betegségek, de a munkahelyi stressz is.

Fontos, hogy odafigyeljünk a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenésre ahhoz, hogy elkerülhessük az alvásmegvonás okozta egészségügyi panaszokat.

Matthew Walker alvásszakértő tanulmányában összefoglalja azokat a folyamatokat, amik akkor zajlanak le az agyunkban és a testünkben, ha nem alszunk naponta legalább 7-8 órát.

Az alvásmegvonás és a gyenge alvásminőség hatásai között az alábbiak szerepelnek összefoglalva:

  • az agyunkból nem tud kiürülni egy bizonyos mérgező fehérje
  • a tesztoszteronszintünkre  rendkívül rossz hatással van a kevés alvás
  • nem leszünk képesek elraktározni az új emlékeket, és akár már ez rosszul átaludt éjszaka (kb. 4-6 órányi alvás) is jelentősen képes befolyásolni a koncentrációs képességünket
  • romlik az immunrendszerünk
  • fogékonyabbak leszünk a szív- és érrendszeri betegségekre

A szakértő azt is elmondta, hogy már 16 órányi ébrenlét után romlani kezd a mentális és fiziológiai teljesítményünk. Ez például azt jelenti, hogy tegyük fel 19-20 órányi ébrenlét után vezetünk autót, az nagyjából olyan, mintha ittasan ülnénk a volán mögé.  Egyértelmű tehát, hogy 16 órányi aktivitás után szükségünk van 8 órányi alvásra ahhoz, hogy szervezetünk javíthassa az ébrenlét okozta károkat.