A Kínából indult koronavírus hónapok óta felkészültségben tartja a mindennapjainkat, az utóbbi hetekben pedig nyilvánvalóvá vált, hogy a járvány hazánkat is elérte. A napról-napra szigorodó, új intézkedések és az, hogy senki sem tudja biztosan, hogy meddig tart a jelenlegi helyzet, az emberek nagy részét feszültté és bizonytalanná teszi.

Az orvosok, járványszakértők és egészségügyi dolgozók szerint a járvány megfékezésére tett intézkedések egyik kulcsfontosságú lépése az iskolák bezárása volt. A társadalom, kiváltképp a szülők nagy része egyetért a korlátozással, azonban a digitális oktatásra való átállás nehézségeket eredményezhet, a tanárok és a szülők számára is. Ettől kedve ugyanis beláthatatlan ideig (az intézkedések visszavonásáig) a szülőknek a szülői szerepeken kívül (hogy érzelmileg elérhetőek és képesek legyenek támaszként szolgálni) a pedagógusok szerepét is át kell vállalniuk.

 

Hívjuk fel a figyelmüket a megelőzés fontosságára!

Ahogy a felnőttek, úgy a gyermekek esetében is nagyon kártékonyak azok a félinformációk álhírek, amiket innen-onnan hallanak, ezek könnyen szorongást eredményezhetnek, melynek, ha nem vesszük időben észre a jeleit, komoly problémákat is eredményezhetnek. Annak érdekében, hogy elkerüljük a pánik kialakulását érdemes tisztáznunk mi az, amit tudni vélnek, vagy ténylegesen tudnak a koronavírusról. Próbáljunk meg csak azokra az információkra szorítkozni, amikre valóban szüksége lehet egy gyereknek. Fordítsunk kellő figyelmet a megelőzésnek. Magyarázzuk el, miért nagyon fontos a kézmosás, az otthon maradás, hogy miért dobják ki azonnal az elhasznált zsebkendőt, vagy miért takarják el a szájukat tüsszentéskor. Tudassuk velük, hogy közösen sokat tudunk tenni annak érdekében, hogy javuljon a helyzet. Mutassunk példát számukra, figyeljünk oda és tartsuk magunkat mi is a szabályokhoz. Ha a gyermekek érzik, hogy módjukban áll változtatni az eseményeken, kevésbé fognak félni.

 

Legyen egy kialakított és betartott napirendetek!

A kezdeti időszakban a gyerekek számára nagyon élvezetes és különleges élethelyzet lehet az, hogy nem kell bemenni az iskolába vagy óvodába, azonban figyeljünk rá oda, hogy ez ne menjen a rovásukra! Szülőként alakítsunk ki napirendet, melyhez könnyen tarthatják magukat velünk együtt, vagy akár – ha a munkánk nem engedi meg, hogy otthon legyünk – nélkülünk is. Legyen helye a tanulás mellett a mozgásnak és a játéknak is, érdemes némi házimunkába is bevonni őket.  A normális életvitelt fenntartva nőhet a biztonságérzet és a kiegyensúlyozottság is tartható.

 

Ne feledd, hogy a gyerekekre hatással van az, hogy milyen hangulat uralkodik otthon. Változtassunk azon az általános tényen, miszerint nem töltünk együtt elég minőségi időt. Próbáljunk a fennálló helyzetre lehetőségként tekinteni és fordítsuk kellő figyelmet egymásra!