A legtöbben vágyunk olyan dolgokra és programokra, melyekről az utóbbi időben le kellett mondanunk. Átértékeljük mindazt, ami sokáig természetes volt számunkra és előtérbe kerülhet a változásra való hajlandóság is. A fogadalmak betartása során, az elindulással ellentétben, a szokássá alakítás a legnehezebb feladat.

Tegyük fel, hogy megfogadjuk, amint vége a krízishelyzetnek, oda fogunk figyelni a rendszeres testmozgásra és gyakran ki fogunk járni kocogni. A kezdeti lelkesedés után, mely során bebizonyítjuk saját magunk és a külvilág számára, hogy képesek vagyunk a változásra, könnyen elveszthetjük az érdeklődésünket.

Mit tegyünk a lelkesedésünk megőrzése érdekében?

Térképezzük fel a cselekvés végzése mögött álló motivációkat és dolgozzunk a cél elérése érdekében! Ha tartjuk az előbb említett kocogás példáját, jelöljünk ki egy időintervallumot, amit a futásnak szentelünk és tervezzük meg a folyamatot. Érdemes tartani a heti néhány alkalmas rendszerességet, minimum egy hónapon át, annak érdekében, hogy ne zökkenjünk ki a kerékvágásból. Az első hónap után már jóval könnyebben vesszük majd az akadályokat.

Próbáljuk meg az új szokásunkat egy régivel összekapcsolni. Ha amúgy minden reggel levisszük a kutyánkat sétálni, érdemes összekötni a kellemest a hasznossal és a sétát kocogással párosítani. Ha pozitív változásként éljük meg a kialakult szokásunkat, osszuk meg benyomásunkat másokkal is, így megerősítést és támogatást is kaphatunk, melyek emelik a dopaminszintet és extra örömet is okoznak.

Jutalmazzuk meg magunkat!

A jutalmazás lényege, hogy cselekedeteink elvégzésére megfelelő indítékot adjon. Az, hogy kinek mi számít jutalomnak, az teljesen egyénfüggő, mindenkinek meg kell találni azt, hogy számára mi bír jutalomértékkel. Ajánlott időnként ezt a jutalmat változtatni, mert egy idő után könnyen hozzászokhatunk ahhoz, így elveszítheti a megerősítő szerepét. Ismerjük el az elért sikereinket mi is és legyük büszkék a sikereinkre!

 

Ne csüggedjünk akkor sem, ha kimarad egy nap a tervezettekhez képest, hiszen a változás mindenki számára nehéz. Adjunk magunknak időt az új szokások beépítésére és az esetleges szünetek után is próbáljuk meg felvenni a fonalat és ott folytatni, ahol abbahagytuk.