Egy régebbi bejegyzésünkben a mozgás jótékony hatásáról olvashattatok, és néhány tippet osztottunk meg veletek, mit érdemes választani az aktivitást illetően, valamint írtunk már a gyaloglás jótékony hatásáról is. Most a futást vesszük kicsit górcső alá, egy kutatás eredményeit megvizsgálva.

Rendszeresen jársz a Güntneres sárkányhajó edzésekre, sokszor focizni is beugrassz a cimborákhoz, alapvetően többet mozogsz, mint a legtöbb ember… de a futás valahogy nincs ínyedre… A konditerem vagy a kerékpározás is vonzóbb opciónak tűnhet a futással szemben, bár köztudott, hogy a futásnak számos jótékony hatása van.
Egy ausztrál egyetem tanulmánya igazolta, hogy a rendszeresen futók csontvelője határozottan jobb állapotban van az átlagosnál, tehát a futással a csontjainkat is fiatalon tarthatjuk.

running-runner-long-distance-fitness-40751A vizsgálat során 101, 25 és 35 év közötti résztvevőt tanulmányoztak, akik között akadtak futók és kerékpárosok is. A vizsgálat eredménye szerint azok, akik hetente legalább 8-9 km-t futnak, 1 évvel fiatalabb csontvelővel rendelkeztek a koruknál, míg a hetente 20 km-t  is lefutók csontvelője 8 évvel tűnt fiatalabbnak. Felmerül bennünk a kérdés, hogy miért jó, ha valakinek fiatalabbnak tűnik a csontvelője? A tanulmány vezető szerzője, Daniel Belavy magyarázata szerint a vérképző vörös csontvelő fokozatosan átalakul zsírszövetből álló sárga csontvelővé, ahogy öregszünk. Ez a folyamat pedig negatívan befolyásolhatja a vér- és csontanyagcserét olyan területeken mint a medence, csigolyák, a comb és a csípő, valamint hozzájárulhat más krónikus betegségek kialakulásához, például cukorbetegséghez vagy csontritkuláshoz.

runner-1814460_960_720Meglepő módon a kutatásból az is kiderült, hogy a kerékpárosok ugyanolyan magas csontvelő zsírszinttel rendelkeznek, mint az egyáltalán nem sportolók. Nyilván a fizikai állóképességük közel azonos volt a futókéval, ám a csontsűrűségük is elmaradt tőlük. Megvan tehát a futásnak a maga előnye, amit a kerékpározással nem tudunk pótolni.  Tartsuk szem előtt, hogy a rövid, de rendszeres kocogás is elég lehet ahhoz, hogy fittek és fiatalosak legyenek a csontjaink.